A kutyaszánversenynek ( és azonbelül az Iditarodnak) a fele "állva" zajlik, a táborozáskor. Érdekes, hogy mi van a mozdulatlan felszín alatt.

Formagyakorlat. Olyan mozdulatok összessége, mely letisztultan jeleníti meg az adott küzdősport alapelveit, ahogyis az illető sport gondolkodik a harcról , mozgásról. Más a chikungban és más a kungfuban. A karatéban "kata"-nak nevezik ( egyúttal boldog Katalin napot minden érintettnek:). Kérdezték van ilyen a szánhajtásban is? Amit álmodból felkeltve is kell automatikusan tudni? Hát: szószerint. Álmodból felkeltve fogod gyakorolni egy részét, nap mint nap, ha ebbe a sportba vágsz.

Íme a könnyed 44 lépcsős mozdulatsor. Ne felejtsük, hogy ezt sokszor -30,-40 fokba, miután órákat hajtottál ugyanilyen időben, sokszor napok óta 1-2 órákat alszol, és akkor végre megérkezel. Jöhet a kis finomság, 44 task, ha esetleg szauna, jacuzzi esne jól , hat az nincs, helyette ez:

1.Megérkezel a táborhelyre

2.Letaposod a hóhorgonyt.

3.A második hóhorgonyt kiviszed és a vezérkutyák elé horgonyzod

4. Kikapcsolod a farhámokat, hogy csak a nyakuktól maradjanak bekötve a kutyák

5. A 2 vezérkutyát kiveszed, befogod hátulra

6.Szalmát szórsz minden kutya alá

7.Előveszed a főzőedényt, heet nevű gázolajat, késedet

8. Megmeríted a nagy 10 l es fazekat hóval és meggyújtod

9. Felteszed rá a havat. (2 percenként újratöktöd, mert a térfogata nagyobb hó formátumban)

10.Közben lezokniztatod a kutyákat

11.Kozben vizsgalod a labukat, talp, izom, izulet, kened csodakenőccsel, ahol kell

12.Masszázs, nyújtás , akupresszúra (nem, nem magadon. a kutyákon)

13.Pótolod a havat

14.Felrakod rájuk a kabátkát

15.Pótolod a havat

16.Elmész pisilni

17.Forró vízet ráöntöd a fagyott szeletelt csirke, marha vagy halhusra

18.Kevered, töröd

19.bogyószerű kutyaeledelt teszel hozzá

20.Míg puhul , végigjárod a kutyákat és kiskanàlnyi vitaminport erőltetsz a szajukba

21.A zsírt egy baltával szétforgácsolod, beleteszed

22. Megpuhult a főétel, felszolgálod az ételt kettesével, 16 kutyának

23. Nézed kinél maradt. Annak még adsz

24. A legvégén száraz , fagyos snacket is adsz

25. Utána osszeszeded a mosatlant

26.Ha van még erőd: újabb adag ho a forró vízhez

27.Jöhet a te vakumcsomagolt kajád

28.Megveted az ágyad : kiteríted a hálózsákod

29.Leveted a csizmát, de a bélése rajtad marad

30. Beteszed a száradásra szánt darabokat a hálózsákba

31. Meleg termoszt ( ha még az, be a hálózsákba

32. Minden ruhád rajtad

34.Szép álmokat

35. Kb 30-120 perc múlva: jó reggelt!

36. Kiveszed a termoszt és annyit iszol, amennyit bírsz

37. Úgy öltözködsz, úgy húzol csizmát, hogy tested minél nagyobb része a hálózsákba maradjon ( maghő védelme)

38.Szentségelsz, mert kb 8 réteg ruhában nem könnyű jógázni

39.Felállsz és minél hidegebb van, annál gyorsabban kezdesz mozogni. Ha nagyon áthűltél, le - fel sprintelsz

40. Kezded a kutyákat felzokniztatni

41.Le vagy felteszed a kabátokat (időjárásfüggő)

42.Vissza fogod előre a vezérkutyákat

43.Kiveszed a hóhorgonyokat.

44.Go!

Gratulálunk, ha úgy kempingeltél, hogy a kutyáid mind megvannak, folytathatod a versenyt.

Ebből már könnyű látni, hogy pl Dallas és én köztem mennyi a különbség, mire mindezt kielégítően elvégezzük. Tegyük fel ő 40 perc alatt csinálja mindezt meg, én másfél óra alatt. ( mert nem találom a kést, a tűz nem gyúl olyan gyorsan, a kutyák zokniját a multkor 6 kutyát (x4 láb)csináltam meg, amíg ő 14et.(x4) Erről ennyit...) szóval ha 4 órás a terv szerinti pihenő, akkor mennyit alszok én és mennyit ő? Sőt: mennyit pihennek ,alusznak az ő kutyái, mennyit az enyémek? Én 60 percet alszok, ő 160 at. A kutyái is. Ez csak egy camp volt, az Iditarodon van kb 20-21. Szorozd csak össze! És van olyan verseny, mint a 2014es, ahol csak 2 perccel nyer a győztes !! És most csak a táborozásról beszéltünk, amikor a verseny "áll". De ez a verseny "fele".

Másik fele: Menni: dombon fel, le,( ki technikàsabb és a legnagyobb sebességgel veszi a kanyarokat lefelé? Ki a legsportosabb és szalad dombon felfelé nyomva a szánt?) jégeső, hóvihar- ki tud küzdeni legjobban az elemekkel? Ki bírja jobban az alváshiányt és ezért nem téved el, mert bealszik és a kutyák benéznek egy Y elágazást? Harmadik elem: kinek milyen mély a kapcsolata a kutyáival? Mennyire hallgatnak rá? Ki ellen fognak zendülni és csökönyösködni, és ki az akivel átmennek a falon is ( szószerint: meredek hegyoldal, áradó patak, vagy olyan hóvihar, mikor 1 méter a látótávolság). Észreveszi e időben a kutyák sérüléseit? A helyzetnek megfelelően táplálja őket? Stb. És milyen a versenystratégiája, taktikája?

És persze eddig csak a mushert tàrgyaltuk, külön vannak a kutyák. Milyen jó ultramaratonisták? Mennyire jó a formaidőzítésük? Sérülékenyek? Mennyire volt megfelelő az edzésprogramjuk az elmúlt 7 hónapban?

Mindezek összegeként (60-90 top musherből) csak egy nyerheti az Iditarodot. Az elmúlt 4 évből 3szor ez az egy Dallas volt.